מוקדש באהבה להורינו בהוקרה על תרומתם לעולם התרבות בישראל

קולנוע

את ראשית דרכו הקולנועית עשה שרגא פרידמן בקו-פרודוקציה הישראלית-אמריקאית "שלומית".  היה זה תפקיד של סטאטיסט והוא נראה בו למשך דקות בודדות . לימים סיפר שרגא על החוויה:

"כשהתחתנתי, לא הייתה לי ולאשתי שום אפשרות להיכנס לדירה משלנו. אותו הזמן הגיע ארצה במאי סרטים גדול מהוליווד כדי לצלם בארץ צילומי רקע לסרט "שלומית". במסיבה לבחירת השחקנים, הוא ניגש אליי ואמר: 'ברצוני להכירך, אני מחפש אדם הדומה לשחקן המגלם אצלי את פילטוס. אתה דומה לו, אבל נחוצות כמה תכונות. היודע אתה לרכוב על סוס?  חשבתי בליבי באותו רגע, כי זו הזדמנות להרוויח את הכסף עבור הדירה ואמרתי: בוודאי, אם כי מעודי לא ראיתי סוס מקרוב...הוא שאל: ובשיטה רומאית אתה יודע לרכוב?  לא הרהרתי פעמים  ועניתי: "אדוני, מה זאת אומרת ? זו המומחיות שלי...

בינתיים נחפזתי ללמוד רכיבה אצל גורדון בתל אביב, וכאשר התקרבו ימי הצילומים התכסיתי זיעה קרה. לא הצלחתי להשתלט על הסוס כל עוד לא צעד גורדון לידי ולחש באוזני הסוס לחישות שונות. בקיצור: הגיעו ימי הצילומים, הביאו כ – 200 דרוזים, הלבישום כרומאים, ואני הייתי המפקד שלהם. הייתי צריך לרכוב בראש. לא ידעתי איזו עבודה מפרכת מצפה לי: במשך שמונה ימים רצופים – ארבע עשרה שעות רצופות ביום. אבל הגרוע מכל היה, כי הדרוזים, כדרכם היו פרשים מצויינים, מידי פעם היו מדרבנים את סוסיהם ומשיגים אותי. ואני, המפקד, הייתי מגיע תמיד אחרון, כך שהיה צורך לצלם מחדש. הסרט צולם בצבעים – וכנראה שגרמתי להם הוצאות עצומות. קראתי בעיתונות האמריקאית, לאחר זמן מה, כי פיטרו את האחראי לצילומים של הסרט. אבל עדיין אין זה סופו של הסיפור: לאחר שהסרט הוצג בארצות הברית, כתב לי רופא-ידיד, המתגורר שם, כי זיהה את... הישבן שלי. פרט לכך – לא ראו אותי בסרט בכלל."

תפקידו הבא של שרגא היה אף הוא שולי, סוכן נסיעות בסרט "גבעה 24 אינה עונה". חשיבותו של הסרט, הנחשב לאחד הסרטים הישראלים העלילתיים הראשונים, חשוב מתפקידו של שרגא, שהוכיח את כשרון המשחק הקולנועי הוורסטילי שלו במגוון תפקידים בסרטים הבאים בהם נטל חלק. הזכורים ביניהם, בסרטיהם של אפרים קישון ומנחם גולן.

לאחר מותו של שרגא כתבו השניים לזכרו :

אפרים קישון: "שרגא'לה, קראתי לו. אולי משום שהיה בו לגבי דידי – למרות גודלו – משהו ילדותי נפלא. הוא צחק תמיד כמו ילד, שמח כמו ילד.החזרות אתו עברו כמשחק חברותי , כשעשועון או כמסיבה עליזה. שרגא השתתף בכל סרטי, כדבר מובן מאליו . הוא היה הוא היה השחקן הנבון והמקצועי ביותר שפגשתי מימי. הבנתו היתה גובלת בקריאת מחשבות. כושר הביצוע שלו – בווירטואוזיות. בקריאתו קיבלו המילים בפיו את המשמעות שהעניק להן הכותב. הכל עבר אל לשונו דרך ראשו, דרך ליבו."

מנחם גולן: "כשהתחלתי לצלם סרטים, לא היה בארץ צוות שחקנים בעל נסיון בהופעה קולנועית. אמנם, גם קודם לכן הוסרטו בארץ כמה סרטים, וכמה שחקנים ידועים יותר וידועים פחות נטלו בהם חלק; אך למרבית השחקנים, הצלמים והעובדים הטכניים היה נסיון זעום ביותר, אם בכלל, בקולנוע. הופעותיהם של שחקני תיאטרון רבים בסרטים שקדמו לכך הייתה תיאטרלית מדי, בסגנון המשחק עלי בימה באותם הימים. והיה חשש רציני, שכל הגזמה קלה של שחקן – תיראה מוגזמת פי כמה על מסך הקולנוע. שרגא היה אחד הראשונים שניהל "פלירט" מוצלח עם המצלמה. הוא תפש מיד שהעדשה הרגישה קולטת כל זיע, כל קמט, כל העוויה; ומשום כך השתדל לאפק את משחקו ככל האפשר. רוב הדמויות שגילם היו גרוטסקיות, והסצינות בהן הופיע עוררו חיוכים רחבים וקולות צחוק בקהל. שרגא היה "טיפוס", כאחד משחקני האופי המוכרים מן הסרטים האיטלקים או הצרפתים. משחקו היה אינטליגנטי מפוכח, שקול. והרוח הטובה שהשרו בדיחותיו מיתנה לא פעם את העצבנות והמתח של כולנו בימי הצילומים החמים.